Startpagina   Foto's   Video's    De Bezetting   Slag om Arnhem De Bevrijding Treurige Balans Herdenkingen

Herdenkingen

Eén jaar nadat de 1e Poolse Onafhankelijke Parachutistenbrigade bij Driel streed voor de vrijheid van het dorp werd het Comité Driel-Polen opgericht. Het doel van het comité was de gevoelens van dankbaarheid en vriendschap voor zijn bevrijders tot uitdrukking te brengen. Daarnaast verzorgt het comité, tegenwoordig Stichting Driel-Polen geheten, de herdenkingen. Al vanaf het jaar 1945 wordt ieder jaar in september in Driel een herdenking gehouden. Bij deze herdenkingen zijn in de loop van de jaren vele Poolse veteranen en hoogwaardigheidsbekleders aanwezig geweest. De graven van de Poolse gesneuvelden in Driel werden op 21 september 1945 door de Drielse bevolking geadopteerd. Het jaar daarop werden de graven van de Poolse parachutisten naar de Airbornebegraafplaats in Oosterbeek overgebracht. De herdenkingen in Driel vonden vanaf 1946 plaats bij een tijdelijk monument dat in 1961 werd vervangen door het definitieve monument dat werd ontworpen door Jan Vlasblom. Van oudsher organiseert de vereniging ‘Luctor et Emergo’ een wandeltocht met als motto; ‘Wij bewegen om even stil te staan bij hen die vochten voor ons voortbestaan’. Op 31 mei 2006 werd aan de1e Poolse Onafhankelijke Parachutistenbrigade de Militaire Willemsorde uitgereikt en postuum kreeg generaal-majoor Sosabowski die dag de Bronzen Leeuw. Beide onderscheidingen waren een bekroning voor een jarenlange strijd voor erkenning en eerherstel door de Nederlandse overheid van de Polen van Driel.

Beschrijving: 19 september 2009: Premier Balkenende met Poolse veteranen tijdens de herdenkingin in Driel                       Beschrijving: http://www.omroepgelderland.nl/upload/686da7c3-65bf-45eb-a160-6432406f336f_21-09-09_poolse%20veteranen%20driel%20met%20Cora%20Baltussen.jpg
                      Premier Balkenende bij herdenking                                Cora Baltussen tussen de Poolse veteranen